Chaos!

Wat vliegt de tijd! De maand juni is al aangebroken!

Afgelopen weken heb ik weer veel gezien van het onderwijs, maar ook leuke dingen gedaan!

De afgelopen twee weken waren druk en chaotisch. De chaos en drukte begint al in de ochtend voordat we überhaupt op stage zijn. Elke ochtend staan we vroeg op om met een taxi naar stage te gaan. Meestal lukt het ons om enigszins op tijd een taxi te vinden. Maar deze week is dat toch even anders. Bijvoorbeeld op dinsdag: Het was mega druk op de weg en alle taxi’s die langskwamen waren bezet. We waren al langer dan een halfuur aan het wachten, maar nog steeds geen taxi te vinden. Dus we besloten om met een scooter naar school te gaan. In het begin vond ik dit best eng, want je draagt geen helm en scheurt dwars door het verkeer. Maar goed ik heb het al een keer overleefd en vond het toen best wel prima; achterop een scooter met m’n haren in de wind. Dus daar gingen we dan! Nadat we een aantal meter hadden gereden, deed mijn been ontzettend pijn. Eenmaal aangekomen op stage, ging ik toch maar even checken wat ik aan mijn been had. Jawel hoor: een brandwond, dus op naar de schoolnurse! Eerst ben ik nog even langs m’n mentoren gegaan om te zeggen dat ik er zo snel mogelijk aankwam. M’n mentor kon er wel om lachen: ‘nu hoorde ik er echt bij met m’n Thaise tattoo’, zei hij. Nadat ik bij de schoolnurse was geweest, kon ik er weer tegenaan! Op naar de volgende chaos en drukte!

Het schooljaar loopt ten einde dus de leerkrachten zijn druk bezig met alles af te ronden van schooljaar 2014-2015. De afgelopen weken stonden in het teken van: portfolio’s, rapporten, the PYP awards, the student led conference en het optreden voor het eindconcert. Ik merk dat hier wat uitleg nodig is!
Allereerst de PYP awards: aan het einde van het jaar krijgen een aantal leerlingen een prijs (een oorkonde). Bijvoorbeeld: voor een leerling die heel erg zelfverzekerd is geworden, of de leerling die altijd enthousiasme toont, maar ook de vakdocenten delen prijzen uit. Daarnaast moeten de leerlingen stemmen op een leerling in de klas die ze de beste leerling vinden; een leerling die een goed voorbeeld is. Deze leerling krijgt ook een prijs. Ik vond het heel leuk om de uitreiking te zien. Dit kwam doordat ik zag hoe trost de leerlingen en de ouders waren. Daarnaast vond ik het geweldig om te zien hoe de leerlingen elkaar aanmoedigden en feliciteerden.
Dan the student led conference: Ook dit was heel erg leuk en inspirerend om te zien. In Nederland zijn er altijd aan het einde van het jaar de oudergesprekken. Op mijn huidige stageschool vertellen de leerlingen zelf aan de ouders wat ze hebben geleerd. Tijdens the student led conference werden de ouders uitgenodigd om met hun kind naar school te komen. In het klaslokaal waren acht hoeken gemaakt. De leerlingen lieten de ouders de acht hoeken zien en moesten hier een aantal opdrachten uitvoeren. Sommige opdrachten hadden betrekking op het thema, andere opdrachten gingen over taal of rekenen.
Een hoek was ingericht om het portfolio door te nemen. In het portfolio zitten alle werkjes per thema, opgebouwd als: voorkennis, input en reflectie met assessment. Daarnaast zijn er extra werkjes ingeplakt als werkjes over rekenen, taal, Thais en de persoonlijke doelen van de leerlingen. (Het was een hele klus om 37 portfolio’s in elkaar te zetten en de klas stond de hele week op z’n kop!)
Voordat de ouders naar huis gingen, moesten de ouders een reflectieformulier invullen. Hierop stond waar ze trots op waren en waarom. Maar ook waar hun kind het meest trots op was. Ik vond deze dag heel erg leerzaam: praten met ouders met allemaal verschillen culturen, de opzet en de werkvorm.
Aan het einde van de dag moest nog alles worden opgeruimd. Een leerkracht was aan het einde van de dag zo moe dat hij in slaap was gevallen. Maar dit is normaal, we zien dit ook vaker in het winkelcentrum; personeel ligt dan te slapen naast het aanrecht. Slapen laat zien dat je hard werkt!
Als laatste hebben we de afgelopen weken gewerkt aan het optreden voor het eindejaarsconcert. Mijn mentor heeft samen met de muziekdocent een lied geschreven over het leren in Kindergarten op de melodie van: We are the world. We hebben nog een paar dagen om te oefenen en dan moeten we het podium op. Ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat!

Gelukkig hebben we de weekenden om te ontspannen! Afgelopen weekend zijn we naar de bioscoop geweest in het winkelcentrum. Vooraf hebben we lekker gegeten en gewinkeld. Het is vreemd om te zien dat het vanbinnen heel westers is, terwijl rond het winkelcentrum ook veel arme mensen wonen. Wat ik ook bijzonder vond, was dat voordat de film begon het volkslied werd gezongen, waarbij alle bezoekers moeten gaan staan. Ik kon het natuurlijk niet verstaan, maar er kwamen plaatjes voorbij van verschillende mensen, beroepen en dieren. Tijdens het volkslied besefte ik weer even hoe goed we hebben.
Op zondag zijn we weer lekker gaan zwemmen en hebben we het weekend afgesloten in een goed restaurant.

Op naar de laatste stageweek!

Reacties

Reacties

Jessie

Wat maken jullie toch veel mee en leren jullie veel!
Dat teken van hard werken bevalt me wel haha moest hier ook ingevoerd en gewaardeerd worden ^^

Take good car (verzorg je wond goed) en have fun!!

Marjo en Marcel

Wat is dit toch allemaal spannend, hè!
Geniet deze week er nog maar lekker van.

Tot hoors of schrijfs.

Lucie

Jee Maud wat gaat de tijd snel en wat een ervaringen heb je allemaal opgedaan. Hoop dat het al weer wat beter gaat met je Thaise tattoo? Heel veel succes de laatste stage week en dan wordt het tijd voor de big holiday. Liefs X

Ingrid

Wat interessant om te lezen hoe zij kinderen volgen en vooral hoe zij kinderen verantwoordelijk maken voor het eigen leerproces! En dan de ouders, wat een goede opdracht! Waar ben je trots op?! Mooi!
Wel druk, druk, druk zo te lezen!
Geniet nog van jullie mooie tijd daar!

Groetjes,
Ingrid

Henk

Compliment voor je boeiende manier van schrijven. Ik blijf lezen! Ik merk ook dat deze reis je vormt als persoon, naast alles wat je leert. Ben benieuwd je te spreken als je terug komt. Maar zover is het nog lang niet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!