Teachers who love teaching, teach childern to love learning!

Geen idee waar ik moet beginnen met het schrijven van dit blog. Ik heb deze week zoveel gezien en zoveel ideeën opgedaan. Daarnaast heb ik ook een heerlijk ontspannen weekend gehad.

Laat ik maar beginnen bij het begin, het onderwijsgedeelte.

Afgelopen maandag zijn we aan onze stage begonnen. We werden ontvangen door de directrice, zij heette ons welkom op de school. Na een korte uitleg over het lesrooster en manier van werken, mochten we een stagegroep kiezen. Ik koos voor de leeftijd 4-6 jaar omdat ik graag naar de kleuters wilden. Dus ik mocht naar de kindergarden(KG), hier zijn de leerlingen 5-6 jaar. Enthousiast begon ik aan deze week! Ik had verwacht dat KG overeen kwam met groep 2 in Nederland. Maar de leerlingen in mijn groep kunnen al lezen, schrijven en rekenen met getallen t/m 40, dus het is beter te vergelijken met groep 3 in Nederland.

Het onderwijs ziet er heel anders uit, zo heb ik 37 leerlingen in mijn groep met (dagelijks) twee groepsleerkrachten, een onderwijsassistent en een nanny. Het klaslokaal is ook erg groot, te vergelijken met 3 klaslokalen in Nederland. In een klaslokaal worden de gezamenlijke activiteiten gegeven, hier staan een digibord, computers, tafels om aan te werken en een leeshoek. In het andere lokaal wordt er vooral gespeeld, hier staan alle speelleermaterialen, maar ook een ontdekhoek en drie aquariums met vissen en schildpadden. In het laatste lokaal staan de zandtafel, de knutselhoek en een speelhoek (te vergelijken met een huishoek).

In de ochtend wordt er altijd gezamenlijk gestart: eerst spelen, dan dansen, vervolgens het tellen van de leerlingen en als laatste het opschrijven van de datum. De groepsleerkrachten voeren dit samen uit, goed teamwork is dus heel belangrijk! Vervolgens gaan de leerlingen werken in groepjes. De leerlingen hebben werkjes die af moeten, maar daarnaast mogen ze zelf kiezen waar ze gaan spelen/werken en ze mogen hierbij wisselen wanneer zij dat willen. Er is dus afwisseling tussen leren en spelen.
Naast deze klassikale lessen hebben de leerlingen ook lessen van vakdocenten, zoals: gym, kunst, ICT, muziek, Thais, bezoek aan de schoolbibliotheek en zwemles. Ook is er nog een leerkracht voor de taalondersteuning, deze leerkracht geeft extra Engelse les aan Thaise leerlingen. Aan het einde van de dag krijgen de leerlingen nog een klassikale instructie.
In de KG zijn ze nu vooral bezig met woordfamilies, als –it en –id. De leerlingen krijgen dan eerst instructie en vervolgens gaan ze in groepjes van 2 of 3 leerlingen woorden bedenken met de desbetreffende woordfamilie. Deze woorden schrijven ze op, op een klein whiteboard of op de ipad. Aan het einde van de dag mogen de leerlingen een boekje lezen en dan komen de ouders de leerlingen in de klas ophalen.

Om de ouders op te hoogte te houden van alle activiteiten van de leerlingen, houden de groepsleerkrachten een blog bij. Elke vrijdag wordt er een filmpje gemaakt van wat de leerlingen allemaal hebben geleerd, ook reminders worden in dit filmpje benoemt.

Deze week heb ik ook veel activiteiten gevolgd buiten de KG. Ik hebben lessen geobserveerd bij EY1 (2,5-4 jaar), EY2 (4-5 jaar), G1 en G2 om een leerlijn te ontdekken.
In EY1 wordt er geleerd door te spelen, in het lokaal hangen ook posters op waarom leerlingen spelen en welke fasen je hebt in spelen, dit geldt ook voor het bouwen met constructiemateriaal. In EY2 worden letters aangeboden en zijn leerlingen bezig met rekenen (tellen en meetkunde, vooral opereren). In G1 en G2 staat het echte leren centraal en komt het spelen niet meer aan bod. Als je voorbeelden wilt van boeiend onderwijs, zijn EY1, EY2 en de KG het perfecte voorbeeld!

Deze week heb ik samen met Britt ook een vergadering bijgewoond, hierbij vertelden de groepsleerkrachten hoe ze het rekenonderwijs in hun groep vormgeven. Het was leuk om de verschillende voorbeelden te zien. Dit gaf ook weer veel ideeën voor in Nederland.

Zo, genoeg over onderwijs! Na een week met veel indrukken was het tijd voor ontspanning! Aangezien vrijdag de dag van de arbeid was, hadden we een dagje extra vrij. Op vrijdag hebben we dan ook heerlijk uitgeslapen en zijn we vervolgens rustig met het weekend gestart. ’s Avonds zijn we naar de avondmarkt geweest. Hier hebben we rondgesnuffeld en alvast gekeken voor leuke souvenirs. Vervolgens hebben we de dag afgesloten met een glaasje Liefmans! Op zaterdag zijn we naar oud Bangkok gegaan. Hier hebben we grand palace en de tempel met de liggende Buddha bezocht. Daarna zijn we naar Khoa San Road gegaan, hier hebben we eerst gegeten en vervolgens zijn we naar een Thaise massage geweest. Vervolgens hebben we de dag afgesloten met een heerlijke cocktail. Om dit ontspannende weekend compleet te maken zijn we vandaag (zondag) heerlijk aan het zwembad gaan liggen.

Dus helemaal zen lig ik bed. Want morgen is het back to reality, de wekker gaat weer om 6 en dan beginnen we alweer aan de tweede stageweek.

Goodnight Bangkok!

Lieke

Heee Maud! Leuk om je blog weer te lezen. Geniet van alles wat je meemaakt want de tijd vliegt voorbij! Heel veel succes met de rest van je stage! xxx Lieke

Laurie

Wauwieee wat een indrukken en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! :)
Geniet, geniet, genietttt!
Liefssss

Jessie

Dit klinkt als een zeer interessante eerste week:)!
Met nog veel meer goeds in het voorschiet. Geniet ervan
en vul je koffer met ervaring en ideeën!!
xxJessie

Rianne

wauw mud! Super leuk om te lezen wat je al allemaal hebt beleefd in de eerste weken van jouw grote avontuur! Wat een indrukken inderdaad en veeel verschil met hoe het hier gaat! Gelukkig heb je het zo naar je zin, geniet er vooral van en maak mooie herinneringen. Dikke kus, liefs!

Sanne

Wat een ervaringen Maud! Genieten! Maar dat doe je ook volgens mij ;) Heel veel succes met je tweede stageweek!

Bianca Beckers

Interessant om over na te denken jouw onderwijs-blog. Wat zijn er toch veel verschillende visies op onderwijs in de wereld! Geniet!